14. desember 2012

Kokosmakroner

Jeg har tidligere slitt litt med å få til skikkelige kokosmakroner. Men denne gangen gikk det flott.



Jeg brukte denne oppskriften.

3 dl sukker
6 dl kokos (pluss litt)
ca 4 eggehviter

Sukker og kokos (6dl) ble blandet i en kjele.

Deretter ble eggehviten skilt fra eggeplommen og eggehviten ble pisket lett med gaffel.

Eggehviten ble så tilsatt sukker/kokosmassen og varmen skrudd på.

Jeg varmet dette opp slik at det ble varmt og seigt.

Prøve stekte noen kokosmakroner på et brett, og de ble ganske flate. Derfor tilsatte jeg litt mer kokos. Et par ss. Dette gjorde at "røra" beholdt sin form og ikke rant utover.

Jeg satte opp et nytt brett og disse ble flotte.

Stekes ved 175 grader C i 10 til 15 minutter. Min ideal tid var rundt 12 minutter.

Disse ble litt seige inni og stekt gylne utenpå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

iingvild.o@gmail.com