22. februar 2010

Sjokoladekake (24cm rund form)

Kake:
3 egg
3 dl sukker
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 ss kakao
150 g smør
1 dl varm sterk kaffe

Egg og sukker røres til eggedosis. Smør smeltes. Bland alt det tørre i en skål. Ha i smør og kaffe, tilsett det tørre. Ha bakepapir i bunnen på en rundform, eller smør godt.
Stekes ved 175 gr C i ca. 40 min - nederste rille. (Noen ovner trenger litt mer tid.)

Denne mengden glasur er til en vanlig kake, lag minst dobbelt av dette til kattepus.
Glasur:
150 g melis
60 g margarin
1,5 ss sterk kaffe
1 ts vaniljesukker
1 ss kakao

Smelt smøret og bland i kaffe. La det avkjøles litt, men ikke mye. Bland det tørre. Hell smør/kaffeblandingen over i det tørre og bland godt. Press ut eventuelle klumper med en slikkepott mot kanten på bollen.

Hvis du vil ha glasur i midten av kaken: Del kaken i 2 lag. Ha glasur i midten, og sett til avkjøling. Del deretter opp i "kattepusdeler".

Kattepuskake:
Disse er fra Ingrid Emilie sin 1-årsdag. Den ene fra voksenbursdag og den andre fra barnebursdag. På den ene lagde vi dobbel mengde glasur, på den andre 2,5x det som er oppgitt.






Del først den runde kaka litt over midten. Skjær rundt den runde kanten på den minste delen. Kutt av ører på endene av dette avkuttet. Du har da to ører, en hale, et hode og en kropp. Pynt med glasur, nonstop og lakrissnøre.


34 kommentarer:

  1. Så flott:-) Denne må jeg prøve meg på til lørdag på familiebursdagen:-) Må nok se på flere av oppskriftene dine ja:-) hils Steinar! klem

    SvarSlett
  2. Kjempe fin og god kake! Har brukt denne oppskriften mange ganger etter jeg fant den! :)

    SvarSlett
  3. hmm,jeg har bare form 22 liggende , tror du det går greit? :-)

    SvarSlett
  4. Jeg bruker faktisk 22cm bake it easy formen til denne kaka. Så det går fint!

    SvarSlett
  5. den vaaaar kjeeeeeeempe god og så mjuk å luftig inni :D første gongen jeg laget sjokoladekake, og den ble perfekt! tusen takk <3 du har mange fine oppskrifter her, fortsett med det, gleder meg til å prøve ut flere av dine oppskrifter :D tusen takkk igjen :)

    SvarSlett
  6. Står i ovnen nå, men syntes den ble veldig tynn, så måtte ha i mere mel. Mulig jeg målte litt feil her og der :p Håper den blir god :)

    SvarSlett
  7. nydelig, denne skal jeg lage flere ganger : )

    SvarSlett
  8. Hei:) Stjal oppskrifta di på den sjokoladekaka,å den smakte helt fortreffelig :)

    SvarSlett
  9. Koselig at dere liker denne oppskriften! Hvis den brukes i andre blogger, er det koselig om dere legger igjen en link! :)

    SvarSlett
  10. Hei:) så flott at du vil dele oppskiften. Kaken smaker veldig godt. Men har et spørsmål, har laget den tre ganger nå og syns det virker smårå hver eneste gang, klissete på kantene. Er det normalt? Har du noe tips?:)

    SvarSlett
  11. Hei :) Koselig med kommentarer! Det er lenge siden jeg har laget denne kaka, men mener å huske den pleide være litt "rennende", hadde da i litt mer hvetemel enn oppgitt. Godt mulig steketiden også er 5 minutter lengre. :)

    Koselig at kaka nytes!

    SvarSlett
  12. Nå holder jeg på å bake denne kaken som mitt første kakeprosjekt ever:-D

    SvarSlett
  13. Den trenger nok å stå 5 minutter lenger ja.. ellers veldig saftig og god kake :)

    SvarSlett
  14. Hei! Jeg har prøvd kaken din flere ganger og den er himmelsk! Kommer bare med et tips til andre. Kaken hever utrolig flott om du pisker smør og sukker først. deretter er det bare å følge oppskriften.

    SvarSlett
  15. Har akkurat tatt kaken ut av ovnen og gleder meg til å smake :-D

    SvarSlett
  16. Hver gang jeg skal bake sjokoladekake, kommer jeg alltid tilbake til din side. Tusen takk for en fantastisk oppskrift! :)

    SvarSlett
  17. Veldig god rett og slett, en ny favoritt!!!

    SvarSlett
  18. jeg holder på å lage denne kaka til mamma håper den smaker,
    det gjør den nok :-)

    SvarSlett
  19. holder på å lage kaken til mamma :)

    SvarSlett
  20. jeg elsker denne kaken :-)

    SvarSlett
  21. hei, jeg heter christofer å jeg lure på om den passer fint til ungen min som fyller 5 år imåren ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den passer helt supert. Vi har denne kaka i alle bursdager. Våre barn er 4 år og 2 år.

      Slett
  22. Beste oppskrift på sjokoladekake jeg noen gang har benyttet. Tusen takk for at du deler og god jul!

    SvarSlett
  23. Jeg ønsker en hvit glasur, kan jeg bare droppe kakao og kaffe i glasuren? Eller må jeg finne en annen oppskrift?

    SvarSlett
    Svar
    1. Da ville jeg funnet en annen ja. Feks en smørkrem med sitron eller liknende.

      Slett
  24. Fantastisk god kake som jeg kommer til å bake flere ganger.Trengte litt lenger steketid.

    SvarSlett
  25. Hvor høy blir den? ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vil du ha en høy sjokoladekake ville jeg heller brukt denne oppskriften. http://iingvildskokebok.blogspot.no/2012/06/kattepuskake-med-smrkrem.html

      Slett
  26. Hei. Kremen til den kaka i rundform lages den i gryten med smøret og piskes eller?

    SvarSlett
  27. Tuusen takk for at du deler :-) Jeg skal lage den i morgen, til 48 års dagen til mannen min.

    SvarSlett
  28. Veldig bra oppskrift, kaken ble nydelig og forsvant som dugg for solen. Denne kommer jeg definitivt til å bake mange ganger.

    SvarSlett

iingvild.o@gmail.com