22. oktober 2015

Gulrotbrød

De siste ukene har jeg bakt gulrotbrød til familien.  Vi spiser nesten et brød pr dag (4 av 5 spiser det).

2 dl solsikke kjerner
1 dl linfrø
2 dl havregryn
1 ts  salt
2 ts sukker

50g gjær

3 dl revet gulrot 3 til 4 stykker

7 dl grov sammalt hvete eventuelt bygg/rug/annet grovt mel
1 l hvetemel + litt

1 liter væske (jeg bruker melk/vann)

Heves under våte håndkler for å bevare fuktigheten. Heves minst 1 time, gjerne 2 til 3 timer.

Formes til brød og heves minst 30 minutter før steking. Ca. 190 g C i 40 til 50 minutter.


Jeg hentet oppskriften her: http://oppskrift.klikk.no/grovt-br%C3%B8d-med-gulrot/1884/
Men jeg tilsetter fiberhusk (1ss) pr deig. Det skal vistnok gjøre at brødene blir mindre smulende.

Jeg baker dobbel porsjon når jeg først baker, i hver sin bolle. Hver deig blir tre store brød.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

iingvild.o@gmail.com